Assalamualaikum.. bertemu lagi kita.. Bila masa tak kerja nie, macam-macam resepi nak dicuba. Dengan kenaikan harga minyak pemotongan subsidi baru-baru ini, ramai yang mengeluh harga makanan/barang akan naik juga seperti biasa.. Nak pula dekat dengan time puasa dan raya..

Mari kita lihat resepi hari ini.. saya ingin menunjukkan cara-cara membuat ayam tandoori, roti naan dan kuah dalca. Resepi ini untuk 6-8 orang makan.

Ayam Tandoori

+ 2 ekor ayam – belah 4

Rempah ratusnya:
+ 3 biji bawang besar
+ 13 ulas bawang putih
+ 2 inci halia
+ 2 sudu teh garam
+ 1 sudu serbuk kunyit
+ 1 sudu serbuk cili
+ 1 sudu serbuk lada sulah
+ 1 sudu serbuk jintan manis
+ 1 sudu serbuk jintan putih
+ 1 sudu serbuk ketumbar
+ 1 sudu serbuk kulit kayu manis
+ 3 biji buah pelaga
+ 1 cawan susu cair
+ 2 biji buah lemon
+ 2 ikat daun ketumbar
+ 2 ikat daun pudina
+ 2 sudu marjerin
+ 2 sudu sos tiram
+ pewarna merah

Read the rest of this entry »

Mee Goreng Mamak

July 12, 2010

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. maaf dah lama tak updatekan blog sayasukamasak ini.. biasalah sibuk dengan kerjaya.. Hari ini saya nak berkongsi resepi mee goreng mamak.. Resepi ini untuk 8-10 orang makan.

Bahan-bahannya:
+ 10 biji bawang merah – dikisar
+ 6 ulas bawang putih – dikisar
+ 1 mangkuk daging yang telah direbus
+ Udang & sotong ikut sukatan anda..
+ 1 sudu cili boh
+ 1 sudu tomato puri / sos tomato
+ 1 sudu sos cili
+ 1 senduk kicap
+ 1 sudu serbuk kari daging
+ 3 biji tomato – dipotong dadu
+ 4-6 ketul cucur bawang – dipotong dadu
+ 4 biji telur hancur (scrambled eggs)
+ 2 ketul tauhu goreng – dipotong dadu
+ 4-6 biji cili hijau – dipotong dadu
+ 1-2 labu bawang besar – dipotong dadu
+ 1 ikat sawi – dipotong sederhana kecil
+ 50 sen taugeh
+ 3 paket mee kuning

Read the rest of this entry »

Nasi ayam

December 11, 2009

Hari ini negeri Selangor cuti sempena Keputeraan Sultan Selangor. Menu nasi ayam ini dibuat atas permintaan 2 orang anak buah saya iaitu kakak yaya dan adiknya apiz, masing-masing berumur dalam 4 tahun lebih dan 2 tahun lebih. Selalunya diorang nie susah sangat nak makan nasi, selalu makan pasta, sup dan roti. Makan nasi pon ikut mood aja, itupun makan sikit aja.

Oklah kita lihat bahan-bahan untuk  memasak nasi ayam. (8-10 orang makan)

Sup

+ 1 biji bawang besar – mayang halus
+ 7 ulas bawang putih – mayang halus
+ 2 inci halia – diketuk
+ 5 batang serai – diketuk
+ 2 batang kulit kayu manis
+ 5 kuntum bunga lawang
+ 10 kuntum bunga cengkih
+ 4 biji buah pelaga
+ 3 helai daun pandan – dikoyak dua dan diikat simpul
+ 1 senduk sos tiram
+ garam secukup rasa

Panaskan minyak dalam periuk besar. Tumis bahan-bahan tadi sehingga naik bau. Tujuan saya masak sup dalam periuk yang besar ini sebab nanti  kita boleh masukkan stok ini ke dalam kuah cili, kuah kicap dan nasi ayam.

Bila sudah naik bau, masukkan beberapa ketul ayam. Biar ayam itu masak sebentar bagi menghilangkan bau hanyir ayam.

Masukkan 1 senduk sos tiram dan kacau sebentar.
Read the rest of this entry »

Kerabu mangga

October 13, 2009

Assalamualaikum wbt hari saya nak berkongsi resepi kerabu mangga. Memandangkan hari ini saya tak bekerja, saya pon bantu mama saya kat dapur. Bahan-bahan untuk membuat kerabu mangga

+ 3 biji mangga muda
+ 1 cawan udang kering
+ 1 cawan kacang goreng
+ 3 labu bawang besar
+ 2 biji cili merah
+ 5 biji cili padi
+ 3 batang serai
+ 4-5 helai daun limau purut
+ 4-5 biji limau nipis (perah ambil jusnya)
+ 1 paket kerisek
+ gula dan garam secukup rasa

kerabu-mangga01

Mula-mula sekali, udang kering disanggai/sauté selama 5 minit.

Read the rest of this entry »

Mee rebus

September 23, 2009

Assalamualaikum wbt, dan selamat hari raya aidilfitri kepada semua pengunjung blog “Saya Suka Masak”.. Hari raya ketiga, saya ada memasak mee rebus sempena kedatangan sedara mara belah mama saya :D. Mee rebus ini saya buat untuk lebih kurang 10 orang makan.

Bahan-bahannya:

+ Daging lembu
+ 4 biji keledek
+ 4 biji kentang
+ 1 cawan udang kering
+ 4 sekawan; kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, biji pelaga
+ 4-6 helai daun pandan
+ 4 biji bawang besar – dikisar
+ 7 ulas bawang putih – dikisar
+ 2 inci halia – dikisar
+ 4 batang serai – diketuk
+ 2 inci lengkuas – diketuk
+ 2 cawan serbuk kari daging
+ 1 sudu serbuk jintan manis
+ 1 sudu serbuk jintan putih
+ ½ sudu serbuk ketumbar
+ 3 kotak santan segera
+ 1-2 ketul gula melaka
+ garam secukup rasa

Bahan-bahan sampingan

+ Spaghetti
+ Taugeh
+ Bawang goreng
+ Tauhu goreng
+ Cili merah
+ Cili hijau
+ Daun bawang
+ Telur rebus
+ Limau nipis

mee-rebus01

Ok langkah pertama sekali, rebus daging terlebih dahulu sehingga daging empuk (lembut).
Read the rest of this entry »

Ayam & Ikan Panggang

August 31, 2009

ayam-ikan-panggang01

Selamat hari merdeka dan salam ramadan. Hari ini saya nak xperimen masak ayam & ikan percik sebenarnya. Tapi akhirnya menjadi ayam & ikan panggang. Lebih tepat rasanya sama seperti lauk ayam pengantin. Ok takpe, nanti saya mencari resepi lama koleksi mama saya pula. Bahan-bahan untuk memasak ayam & ikan panggang adalah seperti berikut:

+ 1 ekor ayam*
+ 6 ekor ikan kembung*

Bahan kisar
+ 20-25 biji bawang merah
+ 10 ulas bawang putih
+ 2 inci halia
+ 2 inci lengkuas
+ 5 batang serai

Bahan lain
+ 1 sudu makan serbuk jintan manis
+ 1 sudu makan serbuk jintan putih
+ ½ sudu makan serbuk ketumbar**
+ 1 sudu makan serbuk kunyit
+ 2-3 kulit kayu manis
+ 10 kuntum bunga cengkih
+ 5 kuntum bunga lawang
+ 5 biji buah pelaga
+ 3 helai daun pandan
+ 1 sudu makan cili boh
+ 2 paket – santan pekat
+ Garam secukup rasa

*Menu hari ini saya gunakan ayam dan ikan. Kalau hendak masak ayam sahaja, kurangkan bahan-bahan ini kepada setengah bahagian sahaja.
**Serbuk ketumbar sudah habis, jadi saya gunakan biji ketumbar. Biji ketumbar ini kemudiannya disangai terlebih dahulu sebelum dikisar kering sehingga halus.
Pastikan ketuhar dipanaskan terlebih dahulu dengan menggunakan suhu di antara 220°C – 240C°.

Read the rest of this entry »

Cendawan goreng tepung

August 31, 2009

cendawan-goreng-tepung01

Hari ini ialah hari  pertama saya masak dalam bulan ramadan. Kelmarin semasa berbuka puasa di rumah atok, salah satu juadah berbuka puasa adalah cendawan goreng tepung. Saya rasa itu lah pertama kali saya makan cendawan goreng tepung :D. Jadi bila dah rasa.. teringin juga nak buat sendiri kan. Sebagai xperimen masakan hari ini, saya anggap bahan-bahan dia sama seperti sotong goreng tepung. Ok di sini saya nak beritahu, saya x sukat bahan-bahan ini… ikut sedap rasa saja.

Bahan-bahan untuk membuat cendawan goreng tepung :

+ Cendawan
+ Serbuk kari daging
+ Serbuk jintan putih
+ Serbuk jintan manis
+ Serbuk ketumbar
+ Tepung beras
+ Serbuk kunyit
+ Telur
+ Garam

cendawan-goreng-tepung02

Cendawan ini dikoyak dengan menggunakan tangan saja.. Terima kasih kepada mama saya kerana menolong saya mengoyakkan cendawan ini 😀

Read the rest of this entry »

Daging Merah

May 4, 2009

Dah lama tak masak daging merah. Resepi ini saya belajar masa zaman saya belajar masak di ITM Shah Alam satu ketika dulu. Macam biasa sebelum kita pergi ke proses memasak, saya nak berkongsi tips untuk mencuci daging. Lepas beli daging dari pasar, jangan lupa rendamkan daging itu dengan tepung dan air. Ini adalah untuk menghilangkan bau hamis daging lembu. Biarkan seketika selama 15 minit dan cuci hingga bersih.

Kemudian masukkan daging tadi di dalam periuk berisi air. Masukkan juga pewarna merah mengikut citarasa anda. Sebagai contoh, saya menggunakan 2-4 sudu makan hanya sekadar untuk mewarna daging tersebut. Rebuskan daging itu sehingga ia meresap pewarna merah tadi. Lepas daging tadi telah kecut sedikit dan meresap pewarna merah, angkat dan biarkan ia sejuk seketika sebelum proses memotong daging tersebut. Air stok daging itu jangan dibuang kerana boleh digunakan dalam masakan nanti.

Sekarang mari kita lihat bahan-bahan untuk memasak Daging Merah ini. Bahan-bahannya adalah seperti berikut :

+ Daging lembu yang telah direbus dengan pewarna merah tadi
+ 2 labu bawang besar
+ 4-6 ulas bawang putih
+ 1 inci halia
+ 2 batang serai
+ 1-2 sudu makan cili kering kisar
+ air stok daging
+ 2-3 sudu makan sos tiram
+ 3-4 sudu makan sos tomato
+ 3-4 sudu makan sos cili
+ secubit asam jawa
+ garam secukup rasa
+ 2 biji cili merah – potong ikut suka hati.. kasar/memanjang /
+ 2 labu bawang besar- potong bulat
+ 5-6 helai daun limau – potong hiris

Read the rest of this entry »

Paprik

June 24, 2008


Bahan-bahan untuk membuat paprik.. (hidangan untuk 4 orang)
2 biji bawang besar – dipotong wedges
5 batang serai – diketuk
½ labu bawang putih – diketuk
1 inci halia – diketuk
Cili padi – diketuk (bilangan cili padi ikut suka anda.. nak pedas tambah cili :D)
2 biji cili merah – dipotong memanjang
3-5 helai daun limau purut – dihiris halus
2-3 biji limau nipis – diperah untuk mendapatkan jusnya.


Ayam digoreng separuh masak.


Selepas selesai goreng ayam, keluarkan minyak dan tinggalkan sedikit minyak untuk menumis. Kemudian masukkan bahan yang telah dipotong & diketuk tadi.
Read the rest of this entry »

Nasi Lemak

March 9, 2008


1)Bahan-bahan utama untuk memasak nasi lemak, serai dan halia  dititik/diketuk, bawang merah dihiris halus dan daun pandan.


2)Beras ponni 3 cawan dibasuh dan ditoskan airnya.
Read the rest of this entry »