Sambal Kosong

March 9, 2008


1)Untuk sambal kosong kita perlukan; bawang merah 15biji, bawang putih 6-7biji, halia 1 inci, cili kering 10 biji dipotong kecil & direndam di dalam air panas, 1 inci belacan. Kesemua bahan tadi dikisar halus.


2)Panaskan minyak dan tumiskan bahan-bahan yang telah dikisar tadi. Biarkan ia masak sehingga pecah minyak.

* Dalam gambar ini xde serai dan daun pandan.. kalau boleh letakkan daun panda dan serai untuk menambahkan aroma di dalam sambal ini.



3)Apabila sambal sudah pecah minyak, masukkan air asam jawa secukup rasa.


4)Kemudian masukkan bawang besar yang telah dipotong bulat, garam dan gula secukup rasa. Biar ia masak seketika sehingga bawang besar tadi masak layu.

10 Responses to “Sambal Kosong”

  1. siti rohani said

    TAK MASAM KE SAMBAL TADI JIKA DILETAK ASAM JAWA?BIASANYA KLU SAYA LETAK ASAM JAWA………SAMBAL TADI JADI MASAM DAN RASANYA TAK SEDAP

  2. Nizam said

    Kena tengok juga berapa banyak kuantiti bahan tumis digunakan…

    Katakan bahan tumis tu kuantiti dia dalam 1 mangkuk, air asam jawa letak laa dalam separuh mangkuk aje..

  3. azie said

    saya selalu jugak masak sambal tumis untuk suami saya tapi knp sambal saya dengan sambal nasi lemak di warung rasanya lain..
    apa bezanya sambal nasi lemak??
    sambal nasi lemak rasanya wangi..

  4. Nizam said

    itu dia letak serai dan daun pandan…. adoii patut nampak pelik resipi saya nie… lupa letak daun pandan & serai…

  5. kalepek said

    mcmmana sambal chef? ada sama mcm nasik lemak org juai2 tu?

  6. ninad said

    resipi kamu ni untuk berpaa orang makan nih..?

  7. wardah al-uwais said

    askum wb..wardah nak tny chef..kalau masak sambal garam perlu letak tak?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: