Ikan Pari Bakar

February 2, 2008


1)Hari ini saya nak masak ikan bakar… cekik darah makan kat D’Santai…. saya cakap kat mama saya..suh beli ikan pari kat pasar Nilai … Hari ini saya nak bakar ikan pari bakar hehhee…..

Bahan-bahan utama nak bakar ikan; bawang besar, bawang putih, halia dan serai.


2)Bahan-bahan tadi boleh dikisar halus atau pun ditumbuk halus dengan batu lesung…


3)Lepas itu, campurkan sedikit serbuk kunyit, serbuk ikan dan garam secukup rasa. Kemudian kacau bahan-bahan tadi sehingga sebati.


4)Sapukan kesemua bahan-bahan tadi pada ikan pari yang kita hendak bakar tu. Selain ikan pari… anda boleh pilih ikan lain juga.. ikut citarasa anda ler. Kemudian perap ikan selama setengah jam. Jangan perap lama sangat!… Garam akan menyebabkan kelembapan pada ikan hilang.


5)Lepas sudah perap, balut ikan dengan daun kunyit. Nak balut pakai daun pisang pun boleh.. tapi saya lagi suka balut pakai daun kunyit kerana ia berikan aroma yang sedap. Sapukan minyak pada kuali leper… nak bakar pakai arang pun boleh…. tapi saya panggang atas kuali leper/pan…


6)Ini hasilnya.. ikan pari bakar…. hidangkan bersama kuah asam ataupun sambal belacan…. ok laa saya nak pergi makan ikan pari bakar… slupprrr~~~ nyum nyum😛

4 Responses to “Ikan Pari Bakar”

  1. hani said

    sedapnyerr… semua resepi mmg best. Siap ngan gambar cara memasak skali. Cayalah. X sabar nak buat nihhhh…

  2. wansiti said

    memang sedap nie!
    dah banyak kali google, asyik tersangkut kat page ni…
    hehehheee

Leave a Reply

